Оглавление

Глава 10
О проскомидии

Новое установление допустило диаконов вынимать просфоры. Древнее же предание не дозволяло этого, и диаконам решительно было запрещено совершать проскомидию.

Новое установление

Скрижаль, изданная патриархом Никоном в 1656 г., гл. 52, лис. 139.

От всего хлеба просфоры с собственною ипостасию изымается от диакона, якоже великая церковь прият и предаде, и режется некиим железом, еже глаголется копие. Той убо диакон, иже изимает и режет тело от просфоры, образует ангела, иже рече деве: радуйся. Аще и днесь священницы сие режут, но обаче в велицей церкви сицевым образом бывавше древле, и от диаконов просфора резашеся.

Древнее предание

Проскомидию совершает священник.

Св. Иоанн Златоуст, на послание к евреем, т. 12, кн. 1, стр. 397.

Потом диакон говорит: благослови, Владыка. И священник благословляет: благословен Бог наш, постоянно, теперь и всегда, и во веки веком, истинно.

Потом священник берет левою рукой просфору, и правою святое копье и, делая им знак (креста) поверх знака печати на просфоре, трижды говорит: В воспоминание (Лук. гл. 22, ст. 19) Господа и Бога и Спаса нашего Исуса Христа. И тотчас вонзает святое копье на правой стороне печати и, (сверху) надрезая, говорит: яко овча на заколение ведеся. Одинаково вонзая святое копье на левой (стороне) говорит: и яко агнец незлобивый пред стригущим его безгласен, тако не отверзает уст своих. Вонзая святое копье на верхней стороне печати, говорит: во смирение его суд его взтся. Опять вонзая святое копье на нижней стороне печати, говорит: Род же его кто исповесть; (Исаия, гл. 43, стр. 7 и 8).

Служебник Иосифа патриарха, 10 лета, Литургия св. Василия Великаго и Григория Богослова, лист 236.

Иерей приемлет в десную руку святое копие, в левую же просфиру и  знаменает копием верху просфиры крестообразно. И абие иерей вонзает копиеот десныя страны знамения прсфиры и пререзает к верху, глаголя сице: яко овча на заколение ведеся. От левыя же страны режа, глаголет: И яко агнец прямо стригущему его безгласен, сице не отверзает уст своих. На горней же стране режа, глаголет: Во смирение его суд его взятся. На дольней же стране режа, глаголет: Род же его кто исповесть;

Там же, лист. 108 обор.

Диакон же убо да не дерзнет священная действовати ничесоже, по уставу святых отец, ниже просфиры да вынимает, якоже правила повеливают.

Преп. Максим Грек, час. 3, сл. 12, стр. 99, казан. изд. 1862 г.

И первая убо часть ея сказательна есть всея спасительныя страсти воплощьшагося Бога Слова. Егда иерей, держа в левей убо просвиру, а в десней копие, режет от просвиры божественнаго хлеба четверочастне, о коемждо резании приглашая, яже приличне предвозглашена была о спасительней страсти богодухновенными пророки.

Кормчая, гл. 5, лис. 39 обор.,изд. 1660 г. Св. Перваго вселенскаго собора правило 18.

Диакони в своих мерилех да пребывают, да ни просфир проскомисают, ни причащения презвитером да ни дают. Толкование. Се правило святии отцы изложиша, нелепотно нечто и безчинно обретше в некиих градех бываемо, исправляют: и повелевают диаконом никако же приношения приносити, сиречь просфоры не проскомисовати, ни даяти презвитером божественнаго причащения... Аще же кто не останется сего, правилом сим да извержется.

Там же, Святых Апостол два правила.

Правило 1.

Кождо в данном ему чину да пребывает. И не преступайте заповедей, не суть бо наша, но Божия. Якоже рече Господь, слушаяй вас, мене слушает, и слушаяй мене, слушает пославшаго мя, и вас отметаяйся, мене отметается, и мене отметаяй, отмещет пославшаго мя.

Правило 2.

Восхищающии не дарованная им раздражают Бога, якоже сынове Корреови и Иозия царь. Ни диакону убо приносити жертвы несть достойно, ни крестити кого, ни благословения мала или велика сотворити. Такоже ни презвитеру несть достойно поставления творити и развращати чин священнический. Якоже дерзнувый таковая, не с нами борется, но с великим архиереом Христом.

Преп. Иосиф Волоколамский, сл. 12, лис. 173, изд. 1896 г.

От святых правил. Иже в небрежении полагающих священная и божественная правила святых отец наших, да будет проклят.

Зонарь Иоанна Постника, прав. 111, лис. 80, изд. 1908 г.

Иже кто не повинуется, ни послушает преданием сим написанным от святых Апостол и богоносных отец наших и инако начнет мудрствовати и ходити, и жити кроме сих писанных правил, анафема.

Апостол Толковый, зач. 166, лис. 594.

Златоуст. Анафема же сице толкуется: да отлучится Христова общения, и да осудится сатане и в негасимый огонь геенский

Оглавление

Глава 11
Бог есть Свет

Новое учение нарекло Бога тьмою. По учению же Вселенской Церкви Бог есть Свет. Тьмою называется диавол. Антихрист наречет Бога тьмою.

Новое еретическое учение.

Бог — тьма.

Скрижаль, изданная патриархом Никоном (1656 г.), л. 665.

Ибо лучше имать именовати Бога тму и невидение, нежели свет.

Деяние собора 1666 г., л. 17 обор., перв. счета, изд. 1893 г.

Ибо лучше имать именовати Бога тму и невидение, нежели свет.

Жезл Правления, л. 16, изд. 1755 г.

Но нам не могущим видети Его Божественнаго естества и Величества славы, глаголется тма быти: и паче тма, нежели свет, того деля яко паче не познаваем умом нашим, неже познаваем есть.


Исповедание Вселенской церкви.

Бог есть Свет.

Евангелие от Иоанна, зач. 29, гл. 8, ст. 12.

Паки же им Исус рече, глаголя, аз есмь свет миру. Ходяи по Мне не имать ходити во тме, но имать свет животный.

Там же, зач. 43, гл. 12, ст. 36 и 46.

Дондеже свет имате, веруйте во свет, да сынове света будете…Аз свет в мир приидох, да всяк веруяй в Мя, во тме не пребудет.

1 Посл. Иоанна Богослова, зач. 68, гл. 1, ст. 4 и 5.

И сия пишем вам, да и радость ваша будет исполнена. И сие есть обетование, еже слышахом от него, и поведаем вам, яко Бог свет есть и тмы в нем несть ни единая.

Толкование.

Св. Иоанн Златоуст.

Тму или смерть, или прелесть глаголет... И паки тму злобу иудейскую глаголет, оболгающих Господа, яко грешна... Сам убо Спас поведует учеником своим, яко Свет сый, яко Бог, и ни едину тьму имать в себе.

Св. Григорий Богослов, слово 37, о Святом Дусе, лис. 174, изд. 1665 г.

Отец бе свет истинный, иже просвещает всякаго человека, грядуща в мир. Сын бе свет истинный, сже просвещает всякаго человека, градуща в мир.

Катехизис Большой, гл. 6, лист 31 обор., изд. 1895 г. Символ веры Перваго и Втораго Вселенских соборов.

Верую во единаго Бога, Отца вседержителя, творца небу и земли, видимым же всем и невидимым. И во единаго Господа Исуса Христа Сына Божия, единороднаго, иже от Отца рожденнаго прежде всех век. Света от света, Бога истинна, от Бога истинна, рождена а не сотворена, единосущна Отцу, имже вся быша.

Св. Кирилл Александрийский, час. 12, гл. 7, стр. 80, изд. 1889 г.

Сын есть свет по природе, и потому не тварен, но из сущности Бога и Отца, как свет истинный из света истиннаго..

Там же, стр. 109 и 110.

Истинный свет, то есть, Сын, ибо что есть свет по природе, то никогда не может быть объято тмою.

Евфимий Зигабен, на псал. 42, ст. 3, стр. 336.

Сущие. Посли свет твой и истину твою. Толкование. Под светом и истинною в высшем смысле здесь должно разуметь Христа, как Он Сам о себе сказал: Я свет мира (Иоан. гл. 8, ст. 12).

Феофилакт Болгарский, на посл. Иоанна, гл. 1, стр. 115 и 121.

Бог есть свет, тмы в нем нет... Когда мы принимаем вас в общники с Богом, который есть свет, а в этом свете, как показано, не может быть тмы... Я свет пришел в мир (Иоанн, гл. 12, 46). И истинный свет по слову его, уже свет, а во свете нет тмы.

Блаж. Иероним, час. 5, стр. 214, изд. 1879 г.

Бог называется светом, и тмы в нем нет никакой... Говорит (апостол), что во свете Божием не обретается никакой тмы.

Евфимий Зигабен, на псал. 35, ст. 10, стр. 279.

Во свете твоем узрим свет. Толкование. Потому что если Бог есть свет триипостасный, то посему и каждое лицо Святыя Троицы есть свет.

Симеон Фессалоникийский, гл. 296, лис. 246 обор., изд. 1895 г.

Христос свет истинный есть, и светлости своея и благодати преподает того призывающим.

Преп. Максим, час. 1, стр. 113.

Он (Христос) бо свет есть разумный, просвещает всякаго человека, грядущаго в мир, якоже Сам о Себе глаголет: Аз свет в мир приидох. И паки: Аз есмь свет миру. Иже в след Мене ходит, не имать ходити в тме, но имети будет свет животный.

Св. Иоанн Дамаскин, кн. 1, гл. 16, лис. 8 обор., изд. 1665 г.

Паче же от честнейших и ближащихся ему свойственнее возъименуется. Честнейшая же невещественная вещественных, и чистая скверных, и святая мерзских, и паче ему ближащаяся: понеже и множае причащаются его. Свойственнейше убо паче возъименуется солнце, и свет, неже тма, и день, неже нощь, и жизнь, неже смерть.

Св. Кирилл Александрийский, час. 12, стр. 90 и 91, изд. 1901 г.

Вполне необходимейшим доказательством того, что тварь есть тма, Божие Слово, то есть, Сын, напротив, свет... Без сомнения, и свет есть не одно и то же со тмою, но даже противоположен ей и отделен от нея несоединимым различием совершенно другой природы.

Св. Афанасий Александрийский, час. 3, сл. 28, стр. 302, изд. 1853 г.

Ибо свет есть Бог, а подобно свет есть и Сын, потому что и Он той же сущности истиннаго света, как говорит Исайя.

Св. Епифаний Кипрский, час. 5, стр. 20 и 21, изд. 1880 г.

Если же Бог Отец свет, то и Сын свет от света и поэтому во свете живый непреступнем.

 

Тьмою называется диавол.

Деяние Седьмаго собора, т. 7, стр. 310, изд. 1891 г.

Люцефер (светоносец), так названный по причине прежней своей славы, занимая назначенное ему место вблизи Бога, устремил свою мысль выше создавшаго его, стал тмой вместе с отступническою своею силою.

Св. Кирилл Иеросалимский, Огласительныя поучения, сл. 1, стр. 282, изд. 1893

Поелику запад есть место видимой тмы, а сатана есть тма, и державу имеет во тме. В знаменование сего, смотря на запад, отрицаетесь вы, онаго темнаго и премрачнаго князя.

Антихрист наречет Бога тьмою.

Преп. Максим Грек, час. 1, сл. 6, стр. 99 и 113, изд. 1862 г.

Ныне же на прочихъ сквернаго сего Моамефа  (Магомета)  нечестиваго, самого чаемаго богоборца, антихриста, преднаставника и предтечу... Ты же, нечестивейший, тма еси и волк зол и душегубитель, бес плотен.

Апокалипсис, гл. 13, ст. 1 и 6.

И стах на песце морстем, и видех зверя восходящаго из моря, имуща семь глав и рогов десять, и на рогах его десять диадем, и на главах его имя хулы (ст. 1). И отверзе уста своя в хулу на Бога, похулити имя Его и сень Его и на небеси живущия (ст. 6).

Блаж. Феодорит, на Даниила, час. 4, стр. 144, изд. 1857 г.

И словеса на Вышняго возглаголет и святых Вышняго приведет в ветхость... будет поступать с таким бешенством и неистовством, что на Бога Вышняго изрыгнет слова высокомерныя и хульныя, а тех, которые усердно ему (Богу) служат и причастны святыни, подвергнет всем родам казней, даже вообразит возможным совершенно истребить господствующее благочестие и отменить предписываемый оным доблестный образ жизни.

Оглавление

Глава 12
О новом крещении Никона

В новом чине крещения введена молитва духу лукавому, проповедуется пришествие в мир диавола, произносится волшебное заклинание.

Новый Потребник, изданный в Москве 1675 г., лис. 41.

Да отступят от нас вся воздушная и неявленная привидения: и да не утаится в воде сей демон темный: ниже да снидет с крещающимся, молися тебе, дух лукавый, помрачение помыслов и мятеж мысли наводяй.

Потребник, издания 1745 г.,лис. 15.

И знаменует воду трижды, погружая персты в воду, и дунув на ню глаголет: Да сокрушатся под знамением образа креста твоего вся сопротивныя силы. Трижды. Да отступят от нас вся воздушная и неявленная привидения: да не утаится в воде сей демон темный: ниже да  снидет с крещающимся (или со крещающеюся), молимся тебе (Господи), дух лукавый, помрачение и мятеж мысли наводяй.

Там же, лис. 38.

Священник глаголет в себе молитву сию тайно.

Ни владыко, едине благий и человеколюбивый, да не возвращуся смирен: но ниспошли мне силу с высоты, и укрепи мя к службе предлежащаго твоего таинства, великаго и пренебеснаго: и в образи Христа твоего в хотящем (или в хотящей) паки родитися моим окаянством.

Там же, лис. 23.

Запрещение 1. Господу помолимся: Запрещает тебе Господь, диаволе, пришедый в мир, и вселивыися в человецех, да разрушит твое мучительство, и человеки измет.

Там же, лис. 29.

И совлечену и отрешену крещаемому, обращает его священник на запад, руце имуща и глаголет: Отрицаешилися сатаны и всех дел его, и всех аггел его, и от всего служения его и всея гордыни его;

И отвещает оглашенный, или восприемник его, аще есть крещаемый варвар или отроча, и глаголет:

Отрицаюся.

Паки священник глаголет второе:

Отрицаешилися сатаны и всех дел его, и всех аггел его, и всего служения его и всея гордыни его;

И отвещает:

Отрицаюся.

Паки глаголет священник третие:

Отрицаешилися сатаны и всех дел его, и всех аггел его, и всего служения его и всея славы его;

И отвещает:

Отрицаюся.

Вопрошает паки священник крещаемаго: отреклся ли еси сатаны; и отвещает оглашенный или восприемник его:

Отрекохся.

Паки вопрошает священник: отреклся ли еси сатаны; и отвещает:

Отрекохся.

Паки вопрошает священник третие: отреклся ли еси сатаны; и отвещает:

Отрекохся.

Таже глаголет священник: и дуни, и плюни на него.

И сие сотворшу, обращает его священник к востоку, и доле руце имуща и  глаголет ему священник:

Сочетаваешилися Христу;

И отвещает оглашенный, или восприемник его, глаголя:

Сочетаваюся.

Паки священник глаголет второе: сочетавшилися Христу:

Отвещает второе:

Сочетаваюся.

Таже паки глаголет ему священник: сочетался ли еси Христу, и отвещает:

Сочетахся.

И паки глаголет: и веруешили Ему, и глаголет:

Верую Ему, яко царю и Богу.

И егда помажется все тело елеем, крещает его священник, проста его держа и зряща на восток, глаголя:

Крещается раб Божий (или раба Божия) во имя Отца, аминь. И Сына, аминь. И Святаго Духа, аминь. Ныне и присно, и во веки веков, аминь.

На коемждо приглашении, низводя его и возводя.

Потребник 1675 г., лис. 539.

Заклинание святаго мученика Трифона.

Заклинаю вас многовиднии зверие, червие, гусеницы, хрущи и прузи, мыши, щуры и критицы, и различныя роды мух, и мушиц, и молий, и мравий, оводов же и ос, и многоножниц, многообразныя роды ползающих по земли животных, и летающих птиц, вред и тщету нивам, виноградом, садом же и вертоградом наносящыя, Богом Отцем безначальным и Сыном его собезначальным, и единосущным, и Духом его пресвятым, Отцу и Сыну единосущным и животворящим. Заклинаю вас вочеловечением единороднаго Сына Божия, Господа нашего Иисуса Христа, и пожитием его на земли с человеки, страстию же его спасительною и животворящею его смертию, и тридневным его воскресением, и на небеса вознесением, и всем его божественным спасительным смотрением.

Там же, лис. 540.

Еще заклинаю вас великим именем, на камени написанным, и неносившим его, но расседшимся, яко воск от лица огня: изыдите от мест наших на места, яже предрех вам, непроходимая, и безводная, и неплодная.

Жезл правления, час. 2, лис. 90, изд. 1753.

Напоследок ниже оно правоверным усомнение рождает, еже глаголет святый Трифон: заклинаю вы именем великим на камени написанном, неносившим его, но разседшимся, яко воск от лица огня. Аще бо и не имамы вести, где и когда бысть сие, обаче занеже святый Трифон сие глаголет, достойны есть веровати ему, яко не ложь есть... Аще о сем чудеси от святаго Трифона воспомингаемом писанием увещания лишаемся, обаче занеже святый глаголет: веровати подобает, яко бысть се, или ему самовидцу бывшу, или поне преданием прииде во ушеса его.

Деяние московскаго собора 1666–1667 гг., гл. 1, лис. 5.

И книги, яже за повелением благочестивейшаго великаго государя и великаго князя Алексея Михайловича, всея великия, и малыя, и белыя России самодержца. И благословением, и советом святейших вселенских патриархов, исправишася и преведошася, и напечатася, при Никоне бывшем патриарсе, и после его отшествия, за благословением освященнаго собора, книги служебники, и потребники, и прочия, зане суть право исправлены приймати и по них да прикажут правити церковное все Божие словословие, чинно, и не мятежно.

Четь Минея, январь, 2 дня, лис. 37, обор.

Житие иже во святых отца нашего Селивестра, папы Римскаго

Тогда Замврий волхв рече к царю: аще и препирает ны глаголы своими Селивестр, мног сый в словесех, и хитр в беседе, обаче того ради ни отступим от отеческаго нашего закона, ни последуем человеку, его же отцы наши общим советом на смерть предаша. А яко един есть Бог той, его же мы почитаем, и несть иного. Аз не словом, яко же Силивестр, но делом явити готов есмь, точию повели, о царю, привести зде вола велика и свирепа, и абие увесть твоя держава и вси предстоящии, яко несть Бога, кроме Бога нашего. Некто же от предстоящих царю рече: есть таковыи вол в стаде моем недалече от стен градских, на него же никто не может ярем возложити, ниже рукою  погладити или коснутися.

И абие посла царь привести вола того. В то время беседуя, Селивестр святый вопроси Замврия:

Чего ради вола требуеши, и егда приведен будет, что ему имаши творити;

Замврий же рече: Хощу явити силу имене Бога нашего, еже аще пошепчу волу во ухо, абие умрет. Ибо не может естество смертное стерпети имене Божия, ниже может жив быти той, иже услышит имя то. Наши же отцы, егда волы приводими бываху на жертву, имя то во уши волом глаголаху, и абие с зельным рычанием падающе и умирающе, бываху к жертве готовы.

Селивестр же рече:

Аще имя то, якоже глаголеши, убивает всякаго слышащаго его, то како ты ему изучился еси;

Замврий отвеща:

Не подобает тебе тайны тоя ведати, понеже враг еси наш.

Сия рекшу Заврию, глагола царь:

Аще епископу тайны тоя открыти не хощеши, то нам скажи ю, во истинну бо сумнительна вещь есть, разве речет кто, яко чтущий написанному имени тому изучитися может;

Отвеща Замврий:

Ни кожа, ни хартия, ни древо, ни камень, ниже какая-либо вещь, может имя то написанное на себе содержати, ибо и пишущий, и та вещь, на ней же пишется, погибает.

Царь же глагола:

Рцы убо, како сам ему научился еси; Ибо невозможно есть изучити е, аще ниже глаголется, ниже пишется.

Замврий же отвеща:

Аз, о царю, седмь дней постихся, таже во умывальницу новую сребрянную налиях воды чистыя от источника, и молихся, и написашася словеса на воде перстом невидимым, яже мя имени Божию научиша... О царь, виждь убо силу Бога моего.

Сия рекши, приближися к волу, его же сильные человецы крепкими вервьми за рога уцепивше, с нуждею и трудом великим ведяху. И приступив убо Замврий к нему, пошепта нечто во ухо его, и абие вол, рыкнув зело и сотрясеся, паде мертв... Замврий призывание бесовским сотвори мертва (вола).

Блаж. Иероним, ч. 12, стр. 67, изд. 1894 г.

Антихрист будет вести борьбу против святых и победит их и на столько возгордится, что замыслит изменить законы Божии и богослужение, и будет превозноситься над всем, что называется Богом, и подчинять своей власти все, входящее в область религии.

Блаж. Феодорит, ч. 4, стр. 239, изд. 1857 г.

Мерзостию же запустения называет самого антихриста, а пременением жертвы всегдашния, чин церковнаго богослужения, безумием и неистовством антихриста изгоняемый и упраздняемый.

Там же, стр. 144.

Даже вообразит возможным совершенно истребить господствующее благочестие.

Беседы Апостольския, на 1 посл. Коринф., гл. 2, бесед. 7, стр. 580.

Тайна бо пристроения не требует, но еже есть, сие точию возвещается понеже не будет тайна божественная и цела, егда и от себе что приложиши.

Оглавление

Глава 13
О чине древнего крещения

Молитва против диавола. Крещающийся становится лицом к западу и отрицается от сатаны. Становится он лицом к востоку и обещается Христу. Святоотеческия свидетельства об отрицании сатаны. Антихрист уничтожит отречение от сатаны.

Потребник патриарха Иоасафа, гл. 16, л. 111 обор., изд. 1888 г.

И дунет на воду трижды, и знаменает ея рукою трижды, погружая персты крестообразно. И глаголет се.

Да сокрушатся под знамением, воображения креста твоего, вся сопротивныя силы. Да отступят от нас вся воздушныя и невидимыя привидения. И да не утаится в воде сей бес темен, ниже да снидет со крещающимся дух лукав, помрачение помыслом, и мятеж мыслен на разум наводя.

Катехизис Большой, гл. 73, л. 367 обор.

Вопрос. Почто священник заклинает сатану и дует на нь;

Ответ. Сего смотри в чину церковнем. Дунет, рече, на воду трижды, и знаменует ея крестообразно трижды, и глаголет ко Господу нашему Исусу Христу сице: да сокрушатся, рече, под знамением воображения креста твоего вся сопротивныя силы. Да отступят от нас все воздушная и невидимая привидения. И да не утаится в воде бес темен, ниже да снидет со крещающимся дух лукав, помрачение помыслом, и мятеж мыслен на разум наводя. Сице к чину своем святая соборная и апостольская церковь о дуновений поведает нам.

Потребник Большой, гл. 16, л. 110.

Иерей молится молитвою сею.

Благоутробный и милостивый Боже. Истязай сердца и утробы и тайная человеческая сведый един. Нибо есть вещь неявленна пред тобою, но вся нага и объявлена  пред очима твоима. Ведый яже о мне, да не омразиши мя, ниже лица своего отвратиши от мене, но отложи ми согрешения в час сей. Призирая человеком согрешения в покаянии. И отмый мне страсть телесную и скверну душевную. И  всего мя освяти всесовершенне, силою твоею невидимою и духовною десницею…Но низпосли ми силу свыше. И вообрази Христа твоего в хотящем порождатися святым крещением от  моего недостоинства.

Там же, л. 104 обор.

Запрещение первое. Господу помолимся.

Запрещает ти, диаволе. Господь наш Исус Христос, прешедый в мир и вселився в человецех. Яко да твое упразднит мучительство и человеки избавит.

Там же, л. 107 обор.

Обратит крещаемаго, к западу лицем. И горе руце ему воздвигшу. И вопрошает иерей крещаемаго, имярек.

Отрицаешилися сатаны;

И вместо младенца, слова отвещают баба и восприемницы:

Отрицаюся сатаны.

И абие вопрошает се: и всех дел его; Отвещают подобне. И прочая вопросы: И всея службы его, и всех аггел его, и всего студа его.

И сотворити таковые вопросы и ответы по трижды. И паки вопрошает крещаемаго и се трижды:

Отречелися сатаны:

И отвещает: отрекохся сатаны.

И речет иерей: И плюни на беса. Трижды к западу. Он же плюнет.

Посем иерей повелит крестящемуся. Обратися на восток лицом. Руци ему долу держащу. Аще младенец, и повелит бабе обратитися со младенцем на восток и приемником.

И вопрошает подобне трижды и се:

Обещаваешилися Христу, имярек;

И отвещает крестяися, или во младенца место, баба и восприемницы рекут:

Обещаваюся Христу.

И глаголют исповедание православныя веры. Верую во единаго Бога... Весь до конца трижды.

И паки вопрошает крещаемаго трижды.

Обещался ли Христу;

И отвещает: обещахся Христу.

Веруешили во Христа; и Отвещает: верую во Христа.

Иерей глаголет: И поклонися Ему.

Там же, л. 113 обор.

Посем иерей приемлет крестящагося руками, глаголя:

Крещается раб Божий, имярек, во имя Отца, аминь. И Сына, аминь. И Святаго Духа, аминь.

На коемждо речении низводя того в купели, погружением в воду, и возводя, держа к себе лицем.

Святая Церковь научает отрицатися от сатаны.

Постановление Святых Апостол, кн. 7, гл. 41, стр. 239, изд. 1864 г.

Во время отречения крещаемый пусть говорит вслух: отрицаюся сатаны, и дел его, и гордыни его, и служения его, и аггел его, и измышлений его, и всех, яже под ним. А после отречения, во время сочетания пусть говорит он: и сочетаваюся Христу.

Св. Ефрем Сирин, ч. 2, стр. 220, изд. 1895 г.

Отречение, какое обязуемся делать при святом крещении, по-видимому, выражается не многими словами, но, по заключающейся в нем мысли, весьма важно... Например, сказано: отрекаюсь сатаны и всех дел его.

Св. Кирилл Иерусалимский, Огласительныя поучения, сл. 1, стр. 282 и 283, изд. 1893 г.

Однакоже слышим повеление, с рукою простертою, как бы присутствующему, сказать ему: отрицаюсь тебя, сатана. Потом второе речение научает тебя сказать: и всех дел твоих... Потом говоришь: и всея гордыни твоей.

Никон Черногорец, Тактикон, сл. 5, л. 37 обор., изд. 7303 г.

И сперва убо насаждается всяк христианин от святаго крещения и обещевается Богови сохранити три сия, яко тамо речию глаголет, яко отрицаюся сатаны и всех дел его, и всея службы его, и всего студа его.

Симеон Фессалоникийский, кн. 1, гл. 62, л. 88, изд. 1895 г.

И глаголати повелевается от архиерея: отрицаюся сатаны и всех дел его и прочая.

Св. Иоанн Златоуст, Слова и беседы на разныя случаи, т. 2, стр. 308, изд. 1865 г.

Когда ты намереваешься переступить порог сеней, то произноси наперед эти слова: отрицаюся тебе, сатана, и гордыни твоей, и служения тебе, и сочетаюся тебе, Христе. И никогда не выходи без этого изречения: оно будет для тебя и жезлом, и оружием, и необоримым столпом.

Отрицаюся тебе, сатана. Ничего нет надежнее этого изречения.

Св. Василий Великий, ч. 2, стр. 251, изд. 1891 г.

Ты не можешь принадлежать истинному царю, если не зло речешь князю. Посему церковь научила тебя говорить: отрицаюсь тебя, сатана. Вот злоречие князю. Какое же злоречение отечеству; отрицаюсь и дел твоих. Вот отечество, дела диавола.

Св. Кирилл Александрийский, ч. 4, стр. 305, изд. 1886 г.

Ибо нам должно как бы выбрасывать чуждых богов и, удаляясь от таковаго заблуждения, говорить: отрицаюся от тебя, сатана, от всея гордыни твоея, и от всего служения твоего.

Св. Ириней, епископ Лионский, кн. 5, гл. 20, стр. 488, изд. 1900 г.

И проповедь церкви истинна и тверда, так как в ней (в церкви) указывается во всем мире один и тот же путь спасения... Ибо церковь проповедует истину повсюду, и она есть седьмисвечный светильник, носящий свет Христов.

Там же, кн. 4, гл. 26, стр. 387 и 388.

Возстающие же против истинны и других возбуждающие против церкви Божией останутся в аду, поглощенные землею, как приверженцы Корея, Дафана и Авирона.

Антихрист уничтожит отречение от сатаны.

Блаж. Иероним, ч. 12, стр. 67, изд. 1894 г.

Антихрист будет вести борьбу против святых и победит их и настолько возгордится, что замыслит изменить законы Божии и богослужение.

Блаж. Феодорит, на Даниила, ч. 4, гл. 12, стр. 239, изд. 1857 г.

Мерзостию же запустения называет самого антихриста, а применением жертвы всегдашния чин церковнаго богослужения, безумием и неистовством антихриста изгоняемый и упраздняемый.

В. Перетц, Историко-литературные изследования и материалы, том 2, стр. 31, изд. 1900 г.

(Никон рече диаволу.) Все устроил по твоему хотению и все обратих, яко ты повелеваешь, но сего не могу сотворити, чтобы имя твое на помытии бани (т.е., крещении) именовати. Но трижды помыти велю и трижды имя нареку Троическое существо, да покрыю ипостасно. Он же, иже слыша, свирепо на мя воззре, яже паки рече к нему: не бойся, отче мой, уже устроено все на твое хотение: токмо ради зрящих покрыю вышним именем, да не всяк нашу глубину вскоре познает, ино иже мнози избраннии под нашим знамением укровени будут, и за сим будет наш корень, а по корени и ветви, аще ветвие и не наше, но корень наш. Не страшися, отец мой, дух небесный не приидет к нам и никоего помешательства не имать сотворити нам, понеже в молитвах твое имя вкратце под законом много свойственно тебе.

Толковый псалтырь, различных толкователей, псал. 82, стр. 140, изд. 1752 г.

Совет коварный и тайный будет многоразличен у антихриста, ибо и тайный совет иметь будет с диаволом.

Блаж. Феодорит, ч. 6, стр. 83, изд. 1859 г.

Так диавол в иных человеков, которых только убедил стать делателями лукавства, вложил новые виды порока. А с антихристом сам соединившись всецело, покажет в нем всевозможныя ухищрения лукавства.

Гиббенет, Дело Никона, приложение к 2 части, стр. 683 и 1051.

И такой-то человек, о котором собор 1666 г. засвидетельствовал, что он все делал исступя ума, следовал не Спасителю, а сатане, был даже хуже сатаны. Истор. Русск. церкви, Макария, т. 12, стр.736 изд. 1882 г.

Глава 14 >>>

Оглавление