старопоморцы федосеевцы
Главная
Устав
Основы вероучения
Богословие
Последние времена
История
Прошлое и настоящее
Никонианщина
Контакты Полезные ссылки О нас

Богословие

Беспоповские тетради

На этот раз интересующемуся читателю мы представляем некие "беспоповские" полемические записки, которые были представлены деятелям беглопоповского согласия, в свою очередь назвавшими эти десять тетрадей «гнусноименитым лжебеспоповским змеиноблеванием». Сочинители данных «безпоповских тетрадей» были анонимны. Предполагают, что они вышли из среды т.н. Лужковского согласия, в середине XVIII начале XIX веков

Первая тетрадь

«Апокалипсис седмитолоковой, напечатанный повелением государя царя Иоанна Васильевича. Глава 91

Святый Иоанн Богослов глаголя: будет вождь лукав, человек, сын погибельный, антихрист. Родится от колена Данова, от девки (жидовки) чернавки.

Толкование: Девка чернавка сказуется жена скверная, сиречь вера жидовская. И возлюбят ю с честию великою царие земстии, и патриархи, и епископы, и попове, и диакони, и весь богатых чин. Что есть враг его? Глаголет Иоанн Богослов: воспримут человеци печать его - три тайны антихристовы.

Вопрос. Что есть тайны его?

Ответ: Глаголет святый Иоанн Богослов, три персты десныя руки толкуется: 1. Лев, 2. Змий, 3. Лживый пророк, посреди же их сам сатана. Якоже скрыся древле на смоковнице, и прельсти снедию Адама и Еву, такожде и в последняя времена скрыется в три персты простыя десныя руки.

Толкует святый Иоанн Богослов: Мерский образ восприимут царие земстии и патриархи, и епископы, и попове, и диаконы. И сотворят ему всенощное пение, и принесут ему дары, яко Богу, и принесут ему фимиам и ладан, и свещи, и пение со слезами зело пестрое.

Вопрос: Что есть пестрое?

Ответ: Сиречь разногласие еретическое. Святый Иоанн Богослов толкует: Антихрист сядет на престоле Бога живаго, и поставит кумир свой на месте святе.

Вопрос: Что есть кумир его?

Ответ: Кумир его ничтоже разве сень креста предпочтут слуги его вместо животворящаго и трисоставнаго креста Христова, крыж латынский.

Иоанн Богослов толкует словенскую речь: по словенски крест, а по латынски – крыж. По словенски – Исус, а по латынски – Иисус. Святый Иоанн Богослов вопиет и верным прикладывая имя антихрист назвася Иисус. Агнец неправеден, дух лукав, злоначальник, уподобися льстец Сыну Божию: крестися Христос во Иордане реце, крестися и антихрист в Римстей Иудеи. У Бога трудницы будут и у антихриста трудницы, у Бога поклонницы, и у антихриста поклонницы будут. Богу плач и антихристу плач, у Бога пустынницы и у антихриста пустынницы будут. Чем Бога почитают, тем же и антихриста во всем предпочтут слузи его, сиречь священницы, яко сущаго Господа Бога нашего Исуса Христа Сына Божия. Христос смирен сердцем, и антихрист будет прежде смирен и тих, молчалив и нещелюбив, возлюбит правду.

Святый Иоанн Богослов: Вселится прежде в царие земстии и потом  в патриархи, и в епископы, и в священницы, и в диаконы, и в весь чин богатый, не в свое ему лице, во своих предотечах сосуды источатся. И будет Агнец Божий закалатися, тело и кровь Христова не имать явитися, понеже тогда змий изблюет свою блевотину и будет Агнец антихрист. Аще кто приимет Агнец антихристов, той выпишится из книг животных, тогда нигде священства, ни рукоположение истиннаго не будет, и тогда начнут еретицы в неведении спасатися и помышляти, в себе всю благодать исправити, яко пиавицы во тьме шаташеся или малыя дети в колыбели седя, начнут преписовати нравы и законы, книги и заповеди апостольския превратят в еретическая, якоже святыя отцы несовершенно написаша святыя книги, и повелит антихрист горам преставлятися с места на место.

Толкование: Святый Иоанн Богослов глаголет: «Горы суть книги и заповеди апостолския в еретическая превратят, ничтоже от нечистых действуется, но точию скверная».

Вторая тетрать

«Книга Евстафия Богослова», глава 15

Сказание его, Антихрист убиет три цари великия – веру, любовь, надежду, а прочия под себя покорит, еже сказуется церковныя тайны: 1. Крещение, 2. Миропомазание, 3. Евхаристию, 4. Покаяние, 5. Священство, 6. Женитьбу, 7. Маслоосвящение.

Третья тетрадь

«Толкование Амфилохиево вторыя песни Моисеевы»

Не сохранилась

Четвертая тетрадь

«Слово от старчества (лист 283 об.) инока Захария ко ученику своему Стефану в малой обители на горах, от града Макторца 3 поприща, близ Подолия, нарицаемаго Николы

Аз приидох по обычаю к старцу побеседовати на мног час о пользе душевной, и воспомянух аз, повеждь мне, како сие будет о антихристе, и о прелести его, и о воинстве его. Старец же воздохнув из глубины сердца, и рече: Чадо, виждь сие известно, реченное пророком Даниилом: тогда станет мерзость запустения на месте святе, и исполнится число звериное 1666, и рассыплется рука людей освященных и иноческий чин отнюдь истребится, пения и чтения истиннаго нигде же услышится. Тогда будет царство антихристово, ясное и полное, и будут брани ратных на земли, не тако якоже и ныне копия и стрелы, и палицы железныя, но будет оружие огненное, о них же страшно и рещи. И не будет воинство его нарицатися воинами, но название некое страшное имя сатаны: салдат, брады не иначе яко жены, уста же яко львовы, из уст у них исходит дым смердящ, и тем честь деюще. Одеяние имут носити короткое, и обтянуто и хвост имуще. На главах имут носити орлы, о них же пишет пророк Ездра, и сверху конское упаши. И паки аз вопросих: Отче, повеждь ми: како христиане в та времена спасутся от его прелести? И, воздохнув, старец рече: чадо мое, не обязуйся суетами мира сего, но не в мире живуще, в горах и в вертепах и пропастех земных, в постах и воздыханиих безчисленных, тии спасутся. Аще, где обрящутся общия жительства, тогда из ста спасаемых будет в миру из тьмы един спасаемый обрящется, занеже пастыри не будут, аще и будут овцы пастися, но не будут овцы иметь повиновения к ним, и мнозии скрывать будут струпы греховныя, отцами данныя епитимии выностиь не будут, и мнозии от христиан впадут в расслабленное житие и приимут обычай еллинский и проклятых немец

Мужие имут носити одеяние короткое, выше колену, и штаны натянут чрез рамены, и не могуще колено поклонения творити. Жены же мнозии от христиан не срамляяся Самого Господа, будут носити рога скотские и змеины, уподобися бесом. Лица же будут мазати вапы, и власы вонями на прелесть. Поганское одеяние имут носити необычное, подобное бесовскому мечтанию, блуднический обычай, проклятых немец с перетяжкою, на погибель блудную, и возлюбят конское ристание, и бесовския игры и песни, и плясания и песни, с травы листвий идоложертвенных, копленных змииным жиром, изыдет от племени Китая, которыя почитаю змиию вместо Бога. И сия будет выименована на товаре, на осквернение душ христианских, и вся сия будет по действу антихристову, во славу его. Еще и ко оному будет состав сладок [сахар] от погани сладка и костей мертвых, крови скотиих на осквернение, дабы никто не избежал от руки его. И приимут пищи утро, имех полудне и тем в честь делающе, и в грех сего не вменят, и за то мнозии сойдут во ад, с прельстившими их. Аще кто себе в та времена сохранит от тех соблазн, то болии первых мученик обрящется. Внимай, чадо, вся сия будет. Скорое имущим ума разума сие будет, а не имущим ум и прельстившимся ни во что будет спасение. Чадо, иди с миром и не ищи больших собраниев.

Господь рече: Аще где обрящеши два или три собрани о имени Моем, аз посреди вас есмь, аще тысящи тысящами, и тмы тмами нечестивых, ничтожь есть. Аз же слышах сия от старца, благословение прия и поклонихся до земли, и пошед во свою келию, взя хартию и написа елико слышах от старца, и скрых у себе. По смерти же отца моего показах сие искусну мужу иноку Павлу и прочет братия похвалиша Бога, и мнозии от братии и прослезившеся о таковей погибельной прелести антихристовой, и глагола отец Павел: братие, внезапно все сие будет и к та времена на всех человецех, ижвущих на земли, будет туга, каковой же бысть от начала мира. И повеле написать в книгу на воспоминание последнему роду человеческому.

Выписано с печатной книги, печатано в Краковской дрекормии в лето 6535 (1027?) году, месяца июня, в 12 день. Прелести и обычай ризы испровергнуть и мерзость им будет сатанинская. И отдадут родители чада свои антихристу в жертву, брака ради, итого ради многия погибнут и еще же возлюбят несытное лакомство безвременное».

Пятая тетрадь

«О десяти рогах и перстах зверя»

Понеже убо ветхий Рим падеся, вторый Рим, иже есть Константинополь, агарянскими внуцы от безбожных турок обладаемый: твое же, о благочестивый царю, великое Российское царствие, третий Рим, благочестием всех и превзыде. Яков же Евреин в книзе своей пишет: «Аще четвертому царству, еже есть греческой земли осквернитися и разделитися и скорушитися, якоже рече Даниил. Поистине ничтоже ино будет, токмо десять перст и десять рог, пременяя все боговидение и абие скончания света. Обаче в третьем Риме последним отступлением уже не земного царя отложилися... но небеснаго царя Славы, Исуса Христа отреклися и отметнулися и оступилися и не Богом и Сыном Божиим, но иным и равноухим нарекли и предосадно похулили и прокляли! А все сто его новаго бога, иного Иисуса, Сыном Божиим и Спасителем царем и Исцелителем себе постави. И отсюду како не последний антихрист и настатии числа лет 666 воцаривыйся и есть и воистину есть и пребывает.

Премудрый святый Ипполит извести от показания же зверей четвертое четвертаго зверя Римское Царство, духовне и верою уже скончавшеся и падшее по святых свидетельством обретается. Оттоль и антихристова начальства ведати научаемся. Его же и в последнем Риме и последняго последним отступлением зрим воцарившася, понеже зело смирися царство благочестивых. Уже и третьия рогу возрастшему и хулы нестерпимыя на Господа Бога издавшу. Три же цари побежденныя антихристом побежденныя оступлением седмию цари, седмию духи лукавыми, иже добровольно ему служат. Аеже бе рече – седьм, много от писания разумевай. С ним же лесть последняя всякого человека хощет побеждать. Осмому последнему отступлению, а в нем всезлобному диаволу пребывати и сним царствовати, весьма указательно.

По сказанию святых об антихристе, яко на царстве, рече, Римском будет посажден мечтанием неким, им же в рай сатана сведе Адама, такожде и он приведет их под свою власть. Мечтание же Адама тогда сядше к змию сатанина вшествие, еже всем ведомо есть. А ныне такожде мечташе змеино кумирно-изображение на жезлах архиерейских в третьем Риме, в последнем отступлении вознеся и почитается и власть знаменает духа и прочая мечтательная змиев сих достоинства, тем же и по всему злобожеству противности последняго антихриста, властительство весьма является и пребывает и паче древних идолобожеств отступники воистину изображая самодержца в своих отступление в них живописует.

Пишут богоноснии отцы, от своего, рече, времени антихристов царство зачнется, якоже глаголет. Егда наполонятся лета Римскаго царства, еже есть, когда Римом цари не имут владети, якоже и ныне видим, иже не владеют, и от сих убо показуется, яко антихрист в разрушении Римския державы наста и пребывает. Аще и цари суть в Риме, обаче не римстии, но чуждии и пришелецы глаголются. Там же и престати римским царем царствовати и Римсетей державе разрушенней. Слыши, возвещают святии о царстве святительстей власти, в единей смешанней и на папу отступнаго возложенней сущей сказуют. И тогда убо тако в отпадении Римском, яко в последнем отступлении никонианском, егда отступницы с Никоном православную веру все презлобно исказивша. К сим и благочестивое о царех третьего Рима приношение, сие есть, особую за них просфору истребиша.

Зде ум иже имать мудрость. Толкование духовных суще сказуем духвная премудрости, а не мирския потребы, ко жеже разумети глаголемая. Сущее седьм глав седмь гор есть, идеже жена сидит и седмь рыцарей суть. Толк: разумеется седьм мест в пременительстве могужством мирским и прочих изящнейшая, на них же во временах царство мирское утвержено бывшее якоже: 1. В Никии – Ассирское начальство, 2. В Екватане – Мидское могутство. 3. По сих в Вавилоне царствова Навуходоносор державаою Халдейскою. 4. Таже по разрушении сих в Кусех – Перское царство. 5. По разрушении же сего от Александра Македонского царство. 6. По сих в старом Риме – Римская крепость. 7. Их же по разрушении в новый царская украшения Христолюбивых царей принесена быша. Тем же с разумением и седь царей представити мним. Сущее: пять их пало и един есть, иный не прииде. И егда приидет, мало ему пребыти. Толк: яко и седмь царствы суть от начала, даже до ныне словущая, от них же пять убо уже падоша, шестое же, в нем же видена бысть по акалипсисе стояще еще в ветхом Риме. Седмое не преиде, еже в новом Риме. Зверь же антихрист есть. Осмый убо яко по седмих царсвах востанет от земли, на прельщание и на пагубу земли. От седми же, яко единого из воздвижется, аки Римский царь, творя запустения и разрушение послушающих его. Приидет и посем в пагубу отидет. Якоже царство новаго Рима прииде на безбожное агарянство. Антихрист же по нем наставый осмый последний в третьем Риме, яко от единаго их, си есть, того же Римскаго имени явися и весьма отсюду доказан есть и познателен есть зело. И о оному же еще глаголет, антихрист осмый и един от седми и антихрист от Рима изыдет. А понеже отступление третьяго Рима при Никоне последнее воздвижеся, тем же от того времени и сей прореченный антихрист, отступление реченный владея всею вселенною всеразличная прелесть богомерскаго беззакония. Прочее ничтоже ино ожидать должно, якоже пишет премудрый Яков Евреин в книге своей, токмо скончания мира.

Ей, поистине Ермолай, льстец хощет приити, разделяемей гречестей земли и горе есть приимающему его. Яко сметение язык и еже смиритися царству римлян ничтоже иного знаменует, токмо десять рог и десять перст и Ермолае, сие же есть диавол, и скончание мира. Ермолай же есть сила людей, яже и отступление  многолюдства слична есть.

Пишется во Откровении, яко креста, рече и Христа отвержение чрез антихриста содеяти тщится сатана. А понеже Креста Христова уже не приемлют, но и последенее отступление осмоконечным и брынским его нарекше отметает и крыжу разбойничу кресту веруют. Христа же Исуса Господа равноухим гаждает и отвергает, а инаго новаго Иисуса Богом нарицает, тем же и последняго зде антихриста в себе зело предобъявляет.

Понеже последнее отступление не Христово Исусово, но ино имя новому Богу своему сказует – Иисуса, глаголя его, и мечтательное рождение его и гнусно и странно и Христу Господу неподобно указует. По сих же ины его законы, ины гнусные иконы, ины книги, ин крест, и знамение ино и вся прочая ины ложным благочестием покрыта. Тем же воистину сие показася последний антихрист. Господь рече: «Ин приидет о своем имени, того приемлете».

Шестая тетрадь

«О Бражнике и пьяницах, из книги Беседы Евангельския»,
гл. 24, сл. 19

Во днех некиих, посла Госпдь ангела своего взяти душу бражников от тела и постави у врат пречестнаго рая, и прииде к вратом Петр апостол и речеы: кто есть толкиися у врат святаго рая? И отвеща ему: Аз есмь бражник, желаю здесь в раю с вами жити. Отвеща ему Петр апостол: бражники здесь не водворяются, уготована вам мука вечная со блудники и прелюбодеи, отиди человече прочь отсюду. Бражник же рече: скажи ми, господине, кто еси ты? Глас твой слышу, а лица твоего не вижу и имени  твоего не вем? Аз есмь Петр апостол, еже мне давыи ключи царствия сего. А ты господине, помниши ли когда от Христа трижды отрекался и аще бы не покаяние твое и теплыя слезы помогли тебе, ты бы и сам в раю, не был. А я хотя и бражник, по вся дни Божии пил и за всяким ковшем Господа Бога прославлял, а от Него не отрекался. Услышав же Петр апостол от бражника таков ответ, подивися, отиде прочь, размышляя о нем.

Бражник же еще нача толкатися у врат святаго рая, и прииде ко вратом царь Давыд и рече: Кто есть толкиися у врат святаго рая? Отвеща ему: Аз, бражник, желаю здесь с вами в раю жити. И отвеща ему царь Давыд: Бражники здесь не водворяются, уготованна вам мука вечная, со блудники и со прелюбодеи. Отиди отсюду. Отвеча бражник, глас твой слышу, а лица твоего не вижу и имени твоего не вем. Отвеща царь Давыд: Аз есмь царь и Богоотец пророк Давыд, почиваяи на лоне Авраама, Исаака, Иакова от ныне и до века. Бражник же рече ему: А ты, господине, царю Давыдове, помниши ли, когда слугу своего Уриию на войну послав убити, а жену его Варсавию к себе взял на любодеяние, от нея же родися царь Соломон? И аще бы не покаяние и теплыя слезы помогли тебе, ты бы и сам в раю не был. А я хотя и бражник, по вся дни Божия пил, а за всяким ковшом Господа Бога прославлял и от Него не отступил, и никого не погубил и не убил, а жены от рождения своего и до сего дни живота и смерти своей не познал. Слышав, же царь Давыд у бражника таков ответ, подивися отиде, посрамлен бысть.

Бражник же еще нача толкатися у врат пречистаго рая, и преиде ко вратом царь Соломон и рече: кто есмь толкиися у врат пречистыя рая? И отвеща ему: Аз есмь, бражник, желаю зде в раю с вами быти. Отвеща ему царь Соломон: Еже создавый Церковь Святая Святых во граде Иерусалиме. Бражник же рече ему: А ты, господине, царю Соломоне, помниши ли, когда жены своей послушав, да идолам поклонися? А я хотя и бражник, по вся дни Божия пил, а за всяком ковшем Гсопда Бога прославлял, а Его никогда не отрекался и идолом не покланялся. Аще бо не покаяние твое и теплыя слезы помогли тебе, то бы и сам в раю не был. Слышав же царь Соломон у бражника таков ответ, почудися и отиде прочь посрамлен.

Бражник же еще нача толкатися у врат святаго рая. И прииде ко вратом Иоанн Богослов и рече: Кто есть толкиися у врат пречестнаго рая? И отвеща ему: Аз есмь, бражник, желаю зде в раю с вами пребывати. И отвеща ему Иоанн Богослов: Бражники здесь не водоворяются, уготована вам мука вечная со блудники и со прелюбодеи – отдиде отсюду прочь человече! Бражник же рече: скажи ми, господине, кто еси ты? Глас твой слышу, а лица твоего не вижу и имени твоего не вем? И отвеща ему: Аз есмь Иоанн Богослов, друг Христов, Ему же возлегий на Тайней Вечери на перси Его и написал Святое Евангелие во Ефесе граде со учинком своим Прохором. Бражник же отвеща ему: Аз, ты господине, Иоанне Богослове, помнишь ли, ты же сам писал во Евангелии: «Друг друга любите и обою вас любит Господь Бог». А ты сам в раю, а мене не пущаешь в рай, и друга своего не любишь, и ты тот лист из книги выдери, либо слова того отоприся, или рука твоя описалась. И рече ему Иоанн Богослов: слыши бражниче: слова того отперетися не хощу, и руце моей описатися не мощно, я то и писал, что мне Господь Бог повелел, и Духом Святым мне возглаголел. Возлюбненне Иоанне Богослове, послушай мя, и мне Господь Бог мой повеле зде с вами во святом раю пребывати и со святыми всеми вечно ликовати, и честныя ваши стопы лобызати. Тогда рече Иоанн Богослов: святый ангели и архангели, отворите врата святаго рая, и пустите бражинка во святой рай: ибо Господь ему повелел быти с нами в раю от ныне и до века, и во веки. Аминь».

Седьмая тетрадь

«Слово о пиянстве и како бес научи вино варити»

Братие, внимайте, хмельное питие, от века сотворено на пагубу душам христианским, на муку вечную: списано сие видение из Стоглавника, божественныя памяти, Государя Царя и великаго князя Ивана Васильевича и вся России о хмельном питии, от чего суть уставися горелое вино душе пагубное. По вознесении Господа нашего Исуса Христа, ходящии ученицы Гсопдни по земли, учаша люди заповеди, истенней вере христианстей и закону Божию. Сатана же завистию свою позавиде доброму делу Божию,и  начат с бесы беседовати, како бы уловити и погубити род Христианской пиянством, а наипаче верных христиан. И выступи у них един из собору пияный бес и глагола сатане: аз ведаю, отче, где горелку готовить и пияное питие. Сатана же даде ему пиянственную власть, и нача с ним беседовати, глагола еме: Аще аз ведаю траву, яко осталось той же травы, что есмь прельстил Ноеву жену до потопа: сия на Аравитских грах, и аз иду по тую траву, и прельщу человека некоего его же обрящу. И воста сатана с престола своего и с бесы поклонися ему до земли, и воздаша хвалу ему честь велию и посадиша его на престоле церковнем, и положиша на главу его венец. И облече его в профиру и даде ему скипетр царский и нарече имя ему пияный бес.

И не по мнозем времени пойде бес путем своим и обрете некоего человека в Палестине, идуща из града ко ин граде обнищавши зело. И рече бес: Камо идеши, человече? И глагола человек той: скитаюся от бедности. И глагола бес человеку тому: возвратися вспять, пойди во град, из негож е приидохом сем, и повременив, прииде на прежреченное сие место, еже обретоша себе источник при реце и аз сотворю предивную вещь и дам ти, и будеши у царя пожалован, чего ты не ведаешь. И пойде человек той во град, а бес побежав тогда на Аравитския горы, и взя траву, еже есть хмель, и возвратися на преждереченное место, при реце источника и приготови сосуды и кубы и траву и кады. И по времени прииде человек той на уреченное место, идеже бес пребывах. И научи его бес растити солод и варити брагу, дондеже воскипит. И уготовиша горн и горшки, и тестом замазаша трубы, и сквозе кады пропустиша, и налиша кады воды, и положиша под кубы огня и начаша варити. И пойде сквозь кады трубами яко некая хитрая премудрость, и некая земля доброплодная и много плодствующая старший квас имущи, что и на ум человеку не взыдоша. Тако умудри бес на погибель человеком и наипаче православных христианом вино варити. И налиша бес в скляницу, и посла его бес к царю, яко с дары честны. И по времени созва царь вельмож своих и начаша дивитися, како сие есть питие. И налиша чашу, испиша ю. Потом царь подаждь вельможам своим и быша веселы и начаша дарити человека того чего ему и на сердце не взыдоша. И глагола человеку тому царь: кто тебе указал таковое питие делати, приведи человека того зде, аз ему дам до полу царствия моего. А бес тогда пойде в место свое и поклонися сатане и сказа ему поряду, како сотворил пияное питие и человек анучи и к царю его отпусти, яко с дары честны. Рад бысть вельми сатана, и нача дивития, и даде ему сатана власть царскую в пиянстве, по обещанию своему, и еще даде ему сатана на помощь в почесть триста бесов, чтобы к пиянству людей пригоняти, наипачеже православных христиан. И бысть той у сатаны зело велик. А человек той прииде на место и не обрете беса, и возвратися человек к царю, и рече: не вем откуда человек той пришел, и камо делся и куды пошол. И глаголя человек той к царю: не скорби о сем и я ето умею сотворити велие. И бысть первый человек в плате у царя с вельможами и друг царю. И царь разнесе то пияное зелье в Цыцарию, в Литву и по всем странам и царствам. Потом же на кончину века сего и к нам прииде в Российскую землю, на погибель душам христианским и на муку вечную. И чрез ето прииде в землю Русскую птом брань матерная на осквернении земли и воздуха и всей твари. И потом прииде сухое питие табака. Отнюд всего етаго бегая бегати».

Восьмая тетрадь

О картофеле из книги «Пандока» (гл. 40)

О хранительном зелии, еже есть: «Картофия», откудо взяся и расплодися на пагубу душам христианским. Хощу вам поведати о богомерзком зелии. При царе Алексии, во стране восточней, во еллинех собравшася диавольским навождением, а Божием попущением шесть мужей, другов капища, помолящеся кумиру и сотворише себе святыми и начаша избирать между собою бога и царя. Поставиша свещу и зделаша заповедь и закон, что кийждо пасти должен на колено пред кумиром, и пред которым затеплится свеща и тот будет бог и царь.  И начаша един по единому покланятися: прежде старейший, и ничтоже бысть. Тако и вторый поклонися и пред ним загореся свеща его, царя и бога, и начаша его почитати и поклонятися аки богу. И разгневашася старейший, пойде от них и прилепися к другим товарищам и нача их учити закону своему скверному и деланию. Они его прияша и послушаша, и во время  некое глагола им учитель их: «Друзи, по умертвии моем погребите тело мое», и нарек им место. И сотвориша тако по глаголу его. Израсте от плоти его столп, еже есть дуб, и от сраму его корения сквреныя во удивлении всем. И начаша копати и обретоша сии корении, и нарекоша имя картофия. И тако с той страны расплодися по всей вселенной на пагубу душам христианским дьявольским навождением, а Божииим попущением.

Б) О Картофии. Из книги Баронея, глава 253, степень 22. Еще книга Небеса. Еще книга Летописец великия горы Синайския. Еще большая и содержит у себя она сто семьдесят книг, весу в ней пуд тридцать фунтов, запирается она винтами, а кроется она тайно.

Рече Господь, Аз приидох о имени Отца Моего не приясте Мене, аще ли ин приидет во свое имя, того приимите. Глаголет бо о Нем Симеон Новый Богослов, яко ин приидет антихрист, противник Христу, принесет сласти по их нраву, пухотныя, того мир возлюбтит вельми, и послужит ему во всем. И приидет антихрист, противник Христу, принесет сласти по их нраву, пухотныя, того мир возлюбит вельми, и приимут его вся хотения и ни в чем противится не будут, и в то время будет трава, еже от него зовомая «корт», а инии нарицают овощем пруским. И распрострнанится по лицу земли, и всяк возраст возлюбит всласть велику. И помрачется человецы умом, яко пиянии. О чем глаголет Симеон Новый Богослов, и что не верят Божественному Писанию. Яко скверно быть глаголет: яко от Рима начало имать, и распространится и расплодится повсюду, и в том брашне человецы осквернятся яко древнии Израили. И прежде помянутой соборной голубице книге, в ней обрящеши о табаке, о чаю, о картофии. За табак проклят одни раз, за чай – три проклят, за кофей 9 раз анафема, за картофей 36 лет епитимии, по 1500 поклонов на день, и сухо ясти с 9 часов дня. За чай епитимии 30 лет по 3000 поклонов. За табак 10 лет по 1000 поклонов на день.

Книга Федора Валсамона лист 70, глава 17: аще кто от православных дерзнет пити табак, той от святых апостол, от святых отец да будет проклят. Книга Иоанна Назария, глава 20, лист 70: аще кто дерзнет пити чай, отчается от Самого Господа Бога, да будет тремя анафем. В той же книги, глава 10: аще кто дерзнет пити кофей, то в том человеке будет и лукавство и не будет Самого Господа Бога в сердце его, и десятократно анафема».

В) Из книги Боронии, о несытном былии, еже есть по еллински былие, а по русски картофий. Како и откуда зачася, глава 25, лист 125.

Братии мои милыие,и  вси христолюбцы, послушайте, что хощу вам объявить причусию (?). По писанию святых отец, в некоторых странах на востоце в неверных землях во Еллинских, при царе Арсавии. Вскоре сей царь умре. И остасе после его пять сынов. По времени некоем собрашася царевы дети во едино капище и начаша они выбирати царя. И уставиша законо не по по ряду старости, но по достоинству. Поставиша в том капище свещу без огня и рекоша царевым детям: станите, молитися Богу, пред которым из вас затеплется свеща, тот и будет царь. И начаша  прежде молитися, востеплеся, и вси возрадовашася  еллини, и поставиша его царем. Имя ему Алипс. И нача его слушати якоже и отца его. Страший брат наполнися зла и завистию разгневася на брата своего царя, и отиде от сего царства и отечество во ину страну, такожде не верну, во еллины, и преселися к некоему человеку хитру наукам и кознем бесовским, инача у него всему делу внимати и учитися, и бысть такой же влхв и такой же преступник и враг Богу. И паче его возлюблен бысть от еллин. И начаша его почитати яко бога, а не яко человека, и нача царствий сын возвышатися, а а народ развращати. Рече Гсоподь: «Не хощу смерти грешником, но же не обратися и живу быти ему», и ожидая всякого человека на покаяние. И даде ему волхв время на покаяние 20 лет. После двадцать лет посла Господь Ангела Своего и порази его без покаяния, и бысть от трупа его вонь и смрад, яко от Июды Искариотского. И предан бысть земле.

По времени же некоем и несколько лет уведев царь, брат нача вопрошати людей о брате своем, како он жил, и каков был, и где схоронен? И начаша вси еллини поведати о нем, что он добрый был сей человек, и хвале достоин. И пойде царь на то место, и увиде некии стебли, и повеле скопати землю. И нача копати сии стеблие до корне, и дорылись до сего волхва. Но только целые его кости и от тех костей израсте стебли, и от стеблей увидели отрасли, видом подобны яблоком разного вида, иныя желтыя, иныя красныя,и ныя синия. И повеле царь сии яблоки от корени оторвати и сварити и хотя воскусити и сотвориша то и воскусиша, и показася вкусно. И повеле царь всем садити былие сие картофий, и сочли его за святого, такову им бес навел мысль, якобы его ради дал Бог сие былие на пищу и пропитание, вместо хлеба. Послушайте, христолюбцы, поведаю вам вкратце от кого зачася и от кого сие бысть былие, названо будет картофий. Поведано бысть благочестивому епископу ангелом в сонном видении. Глагола ангел Господень ко епископу тому: «Епископе, скажите христианом, что проявится в последняя лета прелестное былие, названо будет картофий. Собери собор иереов и инок, скажи им, чтобы они не употребляли сего зелия, и проклинали сие былие сотворено сатаною, Божиим попущением, в то время, когда порази ангел Господень, сего волхва и преступника Божия тогда умысли диавол своя плевелы насадити и весь мир осквернити и погубити. И прииде сатана к сему волхву, и взя из него утробу смрадныя мерзости и покропи над трупом его, и израсте сие стеблие с неподобном сим плодом, на погибель душам христианским и на вечную муку.

В последняя времена и лета поослабит Господь род христианский, за умножение беззакония их и за отступление веры Христовы, и по обладанию антихриста умножится сие былие в России, и возлюбит прежде священический чин, потом убо и мирский простый народ, и не познаю своего заблуждения и погубления. Братие мои, что слушаем диавольскаго шептания, а отвергаем святое Писание? Како могут делати всякое согрешение, и Богом запрещенное и ангелом глаголанное, и святых отец написанное: рече ангел Господень ко епископу: Аще убо который человек в незнании вкусити сие былие, то подобает со слезами каятися пред Богом,и аще который человек знает, что грех, и будет его ясти в том непослушании, аще и мучении приимет за веру Христову, ничтоже отрады грехов своих. А ежели, который человек обратися не ясти, то дается ему епитимия, яко беззаконнику. Слыши епископе: аще в которое время, или лето сие былие картофий проявится и умножится, тогда умалится хлеба, и всякаго овоща земнаго. И рече ангеле Господень и невидим бысть. Возбудися епископ от сна, трепен бысть глагола ради ангелова, и скоро собра епископ иереев, и поведа им видение свое. Послушайте братие моя, послушайте, что рече Господь, не хотяй смерти грешному, но яко обратитися и живу быти ему. Господь же вся предведая что будет, и посла ангелом своим объявление, не даяше прежде смерти погибнути, и объяви нам сатанину прелесть, како он, окаянный, восхоте сие былие сотворити и весь мир хотел погубити и с собою в муку погрузити. Потщимся, братие от сего былия, чтобы не ясти и опасатися яко яда некоего смертоноснаго, тако и от картофия сего не потребляти, но проклинати. Пишут святии отцы: «Лице Господне на творящия злая, еже потребит от земли память их» и отдает души их бесом, до суднаго дня. Оставим, христолюбцы, запрещенное гсоподом нашим Исусом Христом, во славу Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присто и вовеки веком, аминь».

Девятая тетрадь

«О духовном антихристе»

Кто бы надеялся, что антихрист быти имеет из духовнаго или церковнаго чина. Когда бо слышно о нем, что царствовать будет, то и на мысль не находит священство? Но явственно показует Дух Святый во священных писаниях, что из священнаго причва (причта?) тот вселенский злодей приидет, что на следующих доводов ясно увидим.

А) Самая хитрость антихристова, которою подчинит себе царей земных, показует, что он чина духовнаго, понеже бо не пишет во Апокалипсис, что он антихрист оружием царей онех покорит себе, но прелестию, и на антихриста для того нарицает женою прелюбодеицею, а повиновение прельщенных царей блудодеянию с нею творимых. Того ради нельзя подумать, что бы был некий оруженосный мирянин сильный, но остается искать его в духовном чину и в высоких чина того властях. Ибо весьма бы кто суетно думал, что из мирского чина рядовых людей может обрестись таковый льстец, который мог бы подчинить себе многие народы и царства. Хотя бы кто из малочинных человек и прельстил многих на приятие таковаго зловерия и суеверия, но чтобы мог прельстить царей, не токмо на прятие учения своего, но и на покорения власти своей, тоо и мыслить неудобно.

Б) Во Апокалипсии во главе 17, стих 13, пишет, десять рогов, яже видел еси, десять царей есть, иже царства не прияша, но область, яко цари во един час приимут со зверем.

Сии едину волю, гречески, то есть едино разумение имут и силу и область свою зверю дадут. Достойно сие примечания, что царие оныя вместе со зверем воцарятся, да и силу область дадут зверю, то есть антихристу, понеже тамо в лице зверя государство антихристово. А в лице жены любодеицы, град царствующий его, вместо лица самого антихриста, по общему многих народов обычаю.

Что же сии цари дадут зверю силу и область свою (Апокалипсис, гл. 17, стих 12 и 13) и царство свое. (Там же, стих 17). Как то, лишат ли себя царства своего, хотя и то, по некоему делу некии цари делали, или данниками себя зверю делают, никакоже, понеже любодействуют и в един со зверем час царство себе получат. И потому и сами царствуют и зверю соцарствуют. Еще прорицается время, что те же цари возненавидят любодеицу и различне ея разрушать будут. Их чего видно, что сила их при них будет даже до разорения любодеицы. все же то показует, что чрез любодеяние царей с любодеецею, не ино что есть, токмо единодушное их со антихристом к отступлению от Бога согласие, и любодеяние то духовное, как в ветхозаветном времени Иудейское от бога отступление прелюбодейством у пророк нарицается. А подание силы власти и царства оных царей, не ино что есть, токмо всякое к воли антихристовой повиновение, помощь защиты, обогащение его и его свойств. Кто же зде не видит, что антихрист духовная особа имеет быть, понеже из мирских людей не мощно прибрать таковаго лица или чина, с которым бы могли цари таковыи союз или общение иметь.

В) Вся сила и действие антихристово к людем и народом в том, дабы их от пути спасительнаго на погибельный отвесть. И от итины к вероятию лжи развратить, для своей мерзской прибыли. А все то действовать лестию, прельщением, ложными чудесами, хотя и силою где возможет делать, того не останет. Что ясно из словес апостольских, во втором к Солуняном послании, из главы 20, стих 9 и 10, и то показует, на нем лице духовное. Если ли мирский владетель власти и богатства себе великого ищет, то делать ему обычно оружием и несть ему и главнаго и перваго намерения вымышлять знамения и чудеса, разве иногда по случаю, видя и в том коварстве нечто умыслом своим угодное, итого коснется, что однако редко случается, как видно от всех древних от разширении царство истории, и от настоящих во всем мире обычаев. Один духовный чин, когда неправеднаго себе прибытка ищет, употребляет к тому лицемерия вид, святынь на себя и на своих показывает сны видения и чудеса вымышляют, пророчества о минувших уже аки бы о будущих еще случаях задним числом написуя произносят. И просто сказать, понеже не имеет в себе оружных сил, притворными благочестия образы и приисканными, будто бы самого Бога свидетельствы».

Десятая тетрадь

«Сказание о летех и во временех,
списано от Божественного Писания»

Мнози невелегласи книжицы глаголют, яко не возможно о летех и о последнем времени ведети. Мы же и таковым не от себе, и не от своего умышления, но от Святаго Писания собрав, глаголем: аще и удоб в писании разумети, о сем и Господь глаголет: «Небо и земля мимо идет, словеса же Моя не прейдут» (Кор. Л. 568) и Давыд глаголет: «Та погибнут, ты же пребываеши, вси яко ризаобетшают» и прочая. (Псал. 131). Златоуст глаголет: «Весть Господь день и час последний, занеже и веки сотворил, и человека созда». Той же Златоуст в толковании Матфея (Благовестник, зач. 101-102) глаголет: «Весть Господь и последний час втораго Своего пришествия, якоже и инде писано: понеже седимию деньми мир совершися, такожде и по 7000 приход Его будет». И паки тойже Златоуст: «Се жених грядет в полунощи», видиши ли, яко в полунощи будет Христов прихот вторый Его с небесе во осмом веце». И по Соломону: «Даждь часть, рече осмому», зри убо точию часть просит, сиречь пол пола, или менее пола, скуднее четверти, се есть часть осмаго века. Той же Соломон и инде рече: «Зане дах ми ведати времена и лета. и обращение кругов и сокращение летом, 1600, и получат на числа. И паки той же Соломон инде рече: «Песни песнем напевает, и на осмый воспел, тако рече: «Даждь стрегущему виноград, 200 сребренник. Вонмите же о сем поистине 200 лет нарек осамого века, точию стрежет виноград. Божий виноград есть общия люди, Христос нарече Сам, видели общий конец назнаменова мудрец, дася блюди прелести антихристовой, да не поклонимся неведяще лет числа зверю, первому и последнему, и зде же от святых писании мощно имущему ум разумети о настоящем веце сем, яко вскоре разорится, по 7000 летех осамаго пол пола да не прейдет лет и по Соломону осмаго века 200 сребренник стрежет винограда Божия точию, а боле сего нигдеже в писаниих не обретается, и паки по 1000 лет числа мало есть точию 666 лет до пришествия антихристова, якоже Ипполит о печати антихристовой число по 1000 лет, 666, то самое совершенное число исполнилось от воплощения Христова, 1666 лет, и тогда антихрист нача люди печатать с 166 году осмыя тысячи, и то же число испонилося. Ипполит пишет: во еже речено бысть якоже о нем рече: агнец неправедный, злый вождь, потрясет вельми титон, еже есть преисподнии бес и то число самое, и имя зверю и лета, 666 году, дондеже приидет и воцарится в третьем Риме. И то число Богослав предняя назади постави, а задняя напереди. Того ради да поганым  и неверным еретиком сия премудрость неразумная будет. Аще бы им сие разумно было, что , что есть 1666, могли быша и то изменити еретицы и дух антихристов шел бы в мир шел бы в мир невозбранно, и да горшее мучими будем во нем веце. Видевше тот год, еже есть 666, по 1000 лет, но не оберегаются отнюду же, но и еще насмехаются Божественному Писанию и ругаются, сего бы ради Богослов покровено рече, а нами правоверными нигде не возбрани Христос Бог наш ведати последнее время, наипаче повеле боятися лжехриста – антихриста по 1000 лет, а наипаче по 666 лет, а в последнее 33 и пол года, ни жертвы искати в то время, но каждый душу свою чисту от льстецов сохранит, и готовым быти с добрыми делами, и с правою верою, в Сретение Господни, грядущаго на облацех небесных».

Наверх